Foto: El Mourouj line By Ma7mix

ALBLASSERDAM – Het college van Burgemeester en Wethouders van Alblasserdam ziet vooralsnog niets in de huidige plannen voor de aanleg van een lightrailverbinding (tram / metro) naar Rotterdam. “De gemeenten Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Papendrecht, Alblasserdam en Molenlanden tellen samen ruim 140 duizend inwoners. Deze regio zou met een hoogwaardige railverbinding kunnen worden aangesloten op het Rotterdamse spoornet. Via Hendrik-Ido-Ambacht en Ridderkerk naar Rotterdam,” zo was eerder dit jaar te lezen in een oplegnotitie die door drie politieke partijen in Papendrecht werd ingediend. De PvdA in Alblasserdam had hierover vragen gesteld bij het Alblasserdamse college van B&W en daar zijn nu antwoorden op.

Vraag PvdA: Wat is het standpunt van het college betreffende de bestuurlijke stappen voor onder andere draagvlak te creëren voor een lightrail in onze regio met als doel een railverbinding op het spoornet van Rotterdam en wel via Hendrik-Ido-Ambacht naar Rotterdam?

Antwoord college: “In het collegeprogramma is opgenomen dat de gemeente zich inspant om het bestaande openbaar vervoer in het dorp minimaal te behouden. Op dit moment voorziet het openbaar vervoer netwerk in snelle, comfortabele, betrouwbare, directe en hoogfrequente verbindingen met Rotterdam. Voor nu ligt er al meer dan voldoende uitdaging om dit te kunnen handhaven gelet op de (stijgende) kosten van de exploitatie. Het inzetten op een lightrail is nu niet realistisch en lijkt ook niet haalbaar. Vanuit de gemeente en de regio wordt hier niet actief op ingezet en is hier geen budget voor beschikbaar. Als er door externen initiatieven ontplooid worden dan staan wij hier echter wel voor open.”

Vraag PvdA: “Ziet u hierin (ook) kansen voor de regio en Alblasserdam in het bijzonder?
Antwoord college: “Op dit moment is een plan voor lightrail gelet op de financiële positie van het openbaar vervoer niet kansrijk. Welke voordelen noteert u in dit kader ten aanzien van het energie- en duurzaamheidsbeleid en een toename van de werkgelegenheid? Het plan op zich kan hierin voordelen bieden, maar omdat het plan nu niet kansrijk is, is dit nu niet aan de orde.Zodra in de toekomst mogelijkheden ontstaan voor lightrail dan is het inderdaad zinvol om hierbij een station of overstapplaats voor Alblasserdam aan toe te voegen.”

Vraag PvdA: Welke stappen gaat u verder ondernemen om in dit traject als college van Alblasserdam een bijdrage in te nemen en te geven?
Antwoord college: “Als er door externen initiatieven ontplooid worden dan staan wij hier voor open maar vanuit de gemeente en de regio wordt hier nu niet actief op ingezet en is hier momenteel ook geen budget voor beschikbaar.”

In de oplegnotitie die eerder die jaar in Papendrecht werd besproken, staan onder meer de voordelen van een lightrail genoemd: “De voordelen van een nieuwe hoogwaardige railverbinding zijn (zonder uitputtend te zijn): een betere, snellere en comfortabelere verbinding met de regio Rotterdam / Rijnmond / Randstad en een impuls aan de regionale bedrijvigheid en werkgelegenheid, passend in het energie- en duurzaamheidsbeleid van de overheid. Een hoogwaardige railverbinding biedt aan gebiedsinwoners een alternatief voor woon-werkverkeer met eigen vervoer (auto) en verbindt bestaande en nieuw te bouwen woonwijken met stedelijke centra. Ook zorgt een hoogwaardige railverbinding voor een extra ontsluitingsmogelijkheid van de plaatselijke infrastructuur.”

Deel dit bericht via...